Projekty
- Szczegóły
- Odsłony: 19873
Instytut Energetyki Odnawialnej opublikował piątą już edycję raportu „Rynek fotowoltaiki w Polsce‘2017”, który tradycyjnie zawiera syntezę stanu rozwoju branży i prezentację trendów rynkowych w fotowoltaice. Raport jest wynikiem szczegółowego badania rynku i powstaje we współpracy z firmami z branży. W raporcie zaprezentowano dane statystyczne dotyczące sprzedaży instalacji fotowoltaicznych w Polsce na przestrzeni ostatnich lat (import, eksport, segmentacja rynku krajowego), możliwości rozwoju rynku oraz dominujące modele biznesowe dla branży fotowoltaicznej w Polsce wynikające z ram prawnych i uwarunkowań ekonomicznych i rynkowych.
Partnerem raportu jest Europejski Instytut Miedzi. Raport został objęty patronatem przez: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Polską Agencję Inwestycji i Handlu S.A. (dawniej PAIZ) oraz Związek Gmin Wiejskich RP.
- Szczegóły
- Odsłony: 5434
Wykorzystanie na własne potrzeby energii z OZE przez przedsiębiorstwa MSP (często należące do najdroższej grupy taryfowej C) w branżach przemysłu i przetwórstwa spożywczego nie jest nadal powszechne, ale zachodzące obecnie zmiany prawne w powiązaniu z rosnącymi kosztami energii i spadkiem cen rynkowych instalacji OZE, powodują że autoprodukcja energii wkrótce może stać się atrakcyjnym modelem wykorzystania energii w firmach.
Wejście w życie, z dniem 1 lipca 2016 r., nowelizacji ustawy o odnawialnych źródłach energii (uOZE) z dnia 20 lutego 2015 r., stworzyło przedsiębiorstwom przemysłowym i usługowym nowe atrakcyjne perspektywy realizacji inwestycji w instalacje OZE. Zgodnie z Art. 41 ust. 1 pkt 3 Ustawy OZE, sprzedawca zobowiązany dokonuje zakupu oferowanej energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji odnawialnych źródeł energii przez wytwórcę będącego przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, pod warunkiem że energia elektryczna została wytworzona w tej mikroinstalacji po raz pierwszy po dniu wejścia w życie rozdziału 4. Zgodnie z Art. 41 ust. 8 uOZE przedsiębiorcy otrzymali możliwość sprzedaży wyprodukowanej energii elektrycznej po pełnej cenie rynkowej (w przypadku osób fizycznych stawka ta jest o 20-30% niższa).
Korzyści, jakie mogą czerpać przedsiębiorcy z inwestycji w OZE zależą od wielkości ekonomicznej firmy i jej specyfiki energetycznej, doboru rodzaju i wielkości instalacji OZE, a także wyboru modelu biznesowego jej realizacji. Dobór instalacji powinien być przedmiotem szczegółowej analizy na podstawie danych o zużyciu energii.
- Szczegóły
- Odsłony: 5934
Z analiz prowadzonych przez Instytut Energetyki Odnawialnej wynika, że obecnie najwięcej za energię płacą firmy należące do grup taryfowych C, a więc w dużej mierze małe i średnie przedsiębiorstwa, przyłączone do sieci niskiego lub średniego napięcia.
Średnia cena netto sprzedaży energii elektrycznej w latach 2011-2015 [PLN/MWh]
Źródło: Urząd Regulacji Energetyki, opracowanie IEO
Jedna megawatogodzina energii elektrycznej dla odbiorców w taryfie C w 2015 roku kosztowała ponad dwukrotnie więcej niż w przypadku taryf grupy A, z których korzystają duże przedsiębiorstwa. Stawki obowiązujące przedsiębiorców przyłączonych do sieci niskiego napięcia wykazują w ostatnich latach niepokojącą tendencję wzrostową. Ustawa OZE wprowadziła od lipca br. tzw. opłatę OZE oraz znacznie podwyższyła wysokość (o prawie 100%) od 1 stycznia 2017 r. tzw. „opłaty przejściowej”, co spowoduje przerzucenie tych kosztów przez dostawców energii na odbiorców końcowych - zwłaszcza na małe i średnie firmy - w postaci podniesienia dotychczasowych lub wprowadzenia dodatkowych stawek w taryfach. Rząd w ramach zapowiadanej nowej ustawy o rynku mocy, planuje wprowadzenie kolejnych opłat, które uderzą najsilniej w firmy o pracy jednozmianowej, korzystające z energii w tzw. szczycie południowym. Istnieje uzasadniona obawa, że nadmiernymi kosztami polityki energetycznej państwa obciążane będą w jeszcze większym stopniu najmniejsze przedsiębiorstwa, a ceny energii elektrycznej, w ich przypadku, będą nadal rosły. Na obszarach peryferyjnych koszty energii dla małych firm mogą być nawet o 10-20% wyższe.
- Szczegóły
- Odsłony: 7036
Cały czas zwiększa się liczba firm o profilu przemysłowym, handlowym lub usługowym, które wykorzystują energię odnawialną na cele produkcyjne. Na wykorzystaniu OZE w przedsiębiorstwach często, poza czynnikiem ekonomicznym, zyskuje także wizerunek firmy jako przyjaznej środowisku, ekologii oraz innowacjom. Na wykorzystanie energii produkowanej w instalacjach OZE decyduje się coraz więcej innowacyjnych przedsiębiorstw, zwłaszcza prowadzących produkcję o wysokim zapotrzebowaniu na energię w branżach takich jak np. przetwórstwo spożywcze.
IEO analizując sytuację rynkową i nowe możliwości biznesowe w zakresie wykorzystania OZE dla firm przedstawia przykłady „dobrych praktyk” firm będących pionierami w skali kraju w wykorzystaniu energii z OZE na potrzeby produkcyjne.
Przykładowe instalacje OZE zrealizowane w firmach – dobre praktyki
Firma |
Branża działalności |
Instalacja OZE |
Moc [kW] |
Współczynnik autokonsumpcji |
|
Tymbark S.A / Grupa Maspex |
produkcja soków, przetworów owocowo-warzywnych |
PV |
997 |
25% |
|
AQUANET S.A. |
uzdatnianie wody, oczyszczanie ścieków, zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków |
PV |
30 |
100% |
|
POLIKAT SPÓŁKA AKCYJNA W BRZOZOWIE |
producent stelaży do mebli i elementów ze sklejki |
PV |
40 |
100% |
|
FERRERO POLSKA SPÓŁKA Z O.O. |
produkcja wyrobów czekoladowych i słodyczy |
WI |
30 |
100% |
|
PRZEDSIĘBIORSTWO WODOCIĄGÓW I KANALIZACJI SP Z O.O |
uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków |
PV |
39 |
100% |
|
JABIL CIRCUIT POLAND |
produkcja wyrobów elektrycznych i elektronicznych |
PV |
40 |
100% |
|
PRZEDSIĘBIORSTWO ENERGETYKI CIEPLNEJ KWIDZYN |
produkcja i dostarczanie ciepła na potrzeby CO i CWU |
PV |
40 |
61% |
|
TERMOSPEC SP. Z O.O. |
produkcja urządzeń chłodniczych |
PV |
38 |
78% |
|
EKOMAX SP. Z O.O. |
produkcja wyrobów ropopochodnych i chemii przemysłowej |
PV |
40 |
95% |
|
WITAŁ SP. Z O.O. |
produkcja odzieży |
PV |
40 |
49% |
|
ZP-H-U ALSECCO SP. Z O.O. |
produkcja stolarki okiennej i drzwiowej |
PV |
22 |
100% |
|
CZANIECKIE MAKARONY SP. Z O.O. |
produkcja makaronów |
PV |
40 |
100% |
|
SM LOGISTIC SP. Z O.O. |
dystrybucja, sortowanie, magazynowanie, towarów spożywczych i przemysłowych |
PV |
40 |
100% |
|
NA BŁONIACH SP. Z O.O. |
hotelarstwo i spa |
PV |
40 |
37% |
|
META INTERNATIONAL SP. Z O.O. |
hotelarstwo i spa |
PV |
38 |
100% |
|
PRZEDSIĘBIORSTWO USŁUGOWO-PRODUKCYJNE "MONTANEX" SP. Z O.O. |
magazynowanie materiałów budowlanych |
PV |
40kW i 39 kW |
80,1% i 77,8% |
|
KACPER SP. Z O.O. SP.K. |
produkcja obuwia |
PV |
34 |
67% |
|
GAS TRADING PODKARPACIE SP. Z O.O. |
magazynowanie i dystrybucja gazu płynnego |
PV |
34 |
76% |
Źródło: Urząd Regulacji Energetyki, opracowanie IEO
Strona 3 z 5